Jaguar Van Mossel Apeldoorn
 

Verkeerslichten op groen voor Jaguar Land Rover

Verkeerslichten op groen voor Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover beproeft in Engeland nieuwe technologie die afremmen of stoppen voor rode verkeerlichten flink moet reduceren. Daarbij wordt gebruikgemaakt van Vehicle-to-Infrastructure-technologie (V2X). Auto’s kunnen dankzij die technologie communiceren met slimme verkeersregelinstallaties, de zogenoemde iVRI.

De eerste verkeerlichten ter wereld zijn precies 150 jaar geleden geplaatst bij de Houses of Parliament in Londen. Sindsdien hebben weggebruikers wereldwijd miljarden uren gespendeerd aan wachten voor rood licht. Met de nieuwste technologie van Jaguar Land Rover lijkt er een einde te komen aan het wachten. Het Green Light Optimal Speed Advisory-systeem (GLOSA) laat auto’s communiceren met slimme verkeerslichten (iVRI). Het systeem geeft een adviessnelheid om stoppen voor rood te voorkomen. Een brede toepassing van de V2X-technologie voorkomt dat automobilisten extra gas geven om ‘nog net’ groen te halen of dat ze ijlings op de rem trappen om te stoppen voor rood. Het doel is een vloeiender doorstroming van verkeer, minder vertragingen en meer ontspannen rijden.

Onderzoeksproject

GLOSA ondergaat momenteel een test in een Jaguar F-PACE, als onderdeel van een onderzoeksproject waarin meerdere partijen samenwerken en waarmee een totale investering van circa 23 miljoen euro is gemoeid. Net als alle modellen van Jaguar en Land Rover heeft de F-PACE al een hele serie Advanced Driver Assistance-systemen (ADAS) aan boord. De tests met deze nieuwe connectiviteitstechnologie dragen bij aan verdere optimalisering van deze rijdersassistentiesystemen dankzij communicatie van de auto via internet met andere voertuigen en de infrastructuur. GLOSA wordt getest samen met andere maatregelen om de reistijd in woon-werkverkeer in te dammen.

Om enkele voorbeeld te geven: Intersection Collision Warning (ICW) informeert automobilisten bij kruisingen en geeft aan in welke volgorde de diverse voertuigen de kruising het beste en veiligste kunnen nemen. Jaguar Land Rover maakt al tijdwinst mogelijk door actuele informatie te bieden over beschikbare vrije parkeerplaatsen. En er is Emergency Vehicle Warning om bestuurders te waarschuwen als brandweer, politie of ambulance nadert met sirene en zwaailichten. De geavanceerde GLOSA-technologie maakt voor de snelheidsadvisering gebruik van de reeds aanwezige systemen in de Jaguar F-PACE, zoals Adaptive Cruise Control.

Oriol Quintana-Morales, Jaguar Land Rover Connected Technology Research Engineer: “This cutting-edge technology will radically reduce the time we waste at traffic lights. It has the potential to revolutionise driving by creating safe, free-flowing cities that take the stress out of commuting. Our research is motivated by the chance to make future journeys as comfortable and stress-free as possible for all our customers.”

Minder ongelukken, opstoppingen en emissies

De tests maken deel uit van het door de Britse overheid met circa 23 miljoen euro gefinancierde project UK Autodrive. Jaguar Land Rover kan door de deelname aan dit project de ontwikkeling van autonoom rijden en van de benodigde connectiviteitstechnologie versnellen. De Midlands, met Coventry als hoofdkwartier van Jaguar Land Rover, ontpopt zich zo meer en meer als spil voor innovatie in mobiliteit.

De Britse autoproducent werkt aan connectiviteitstechnologie om het aantal ongelukken en opstoppingen en de hoeveelheid emissies tot nul te reduceren. Het gaat om technologie waarmee voertuigen online verbonden zijn met hun omgeving, voor een vloeiende verkeersdoorstroming. Deze is van belang om de weg te plaveien voor de volledig zelfstandig rijdende auto.